Nyrika i Indonesien driver upp efterfrågan på lyxbilar

Indonesien är påväg att göra sällskap med Kina och Indien som en ny "förmögenhetsskaparjätte". Antalet förmögna i landet väntas tredubblas till 104 000 mellan nu och 2015, enligt förmögenhetsförvaltningsfirman Julius Baer.

Den här ökande rikedomen har drivit upp aptiten för lyxartiklar, inklusive bilar. Italien-baserade lyxbilstillverkaren Lamborghini har fördubblat sin försäljning under de senaste två åren i Indonesien, vilken nu är deras tredje största marknad i Sydostasien.

"Våra Indonesiska klienter är inte bara ute efter högpresterande och kraftfulla bilar, men också livsstilen. De är väldigt lojala till märket, inte bara produkten," sa Sebastien Hendry, Chef på Lamborghini i Sydostasien.

Darwin Maspolism, försäljare på en Bentley distributör, har också märkt en förändring i kundprofilen genom åren. "Tio eller 15 år sen var det bara de som ägde de 500 största företagen i Indonesien som köpte Bentleys, de så kallade gamla rika. Men nu har det ändrats," säger Darwin. "Nuförtiden är många entreprenörer, jurister, läkare, plantageägare, etc. De köper dem inte för att skryta, utan för att njuta av livsstilen," tillade han.

Samtidigt som mindre biltillverkare börjar stärka sitt fotfäste genom att utöka sina fabriker så försöker lyxbilstillverkare istället utöka sina erbjudna tjänster. Bland annat genom att uppgradera sina utställningslokaler för att locka köpare.

Ytterligare en biltillverkare, Rolls-Royce, planerar att utöka sitt territorium till landets andra stora städer för att attrahera fler köpare. "Vi känner oss säkra på marknadens storlek och utökning här. Indonesien kan bli vår största marknad i framtiden," säger Dan Balmer på Rolls Royce.

Vivek Vaidya, Frost&Sullivan, vice president för fordons-och transportpraxis i Asien och Stillahavsområdet säger att stark ekonomisk tillväxt i Indonesien kommer öka efterfrågan för lyxbilar. Men, landet har fortfarande låga poäng när det kommer till infrastruktur och säkerhet jämfört med deras regionala grannar. Särskilt Singapore, som kan störa utsikterna. "Dålig lag och ordning resulterar i att köpare drar sig för att köpa lyxbilar med rädslan att de kommer bli stulna, eller att de själva blir målet för anti-sociala element," säger Vaidya.

Lyxartiklar är, tror en del, med ökande inkomstklyftor i världen, något som kommer att fortsätta konsumeras. Ett exempel på detta är försäljningen av lite dyrare klockor, som går framåt. Se också: http://robengstrom.se/

Källa: The new rich drive up demand for luxury cars