Chrysler får högst betyg i stort kvalitetsindex

Fiat Chrysler är bäst i bilbranschen när det kommer till övergripande kvalitet. Detta enligt en årlig undersökning vid namn Total Quality Index som genomförs av konsumentundersökningsföretaget Strategic Vision.

Undersökningen genomförs på ett lite annorlunda sätt jämfört med andra kvalitetsundersökningar för bilar. Andra studier jämför kvalitet utefter andelen anmälda problem per fordon, men Strategic Vision menar att detta inte längre är vare sig hållbart eller rättvisande. Dagens bilar är nämligen så vältillverkade att de i snitt visar upp mindre än ett halvt problem per fordon.

- År 1997 var det bara omkring 15 procent av alla bilmärken som hade mindre än ett halvt problem per bilmodell, och en del försumliga märken som hade nära 2 problem per fordon. 2015 så har 100 procent av alla bilmärken mindre än ett halvt problem per fordon. Detta betyder att enbart räkna problemen var relevant förut, men idag måste vi också räkna med kundens uppfattning av kvalitet för att avgöra vad som är bäst, säger Alexander Edwards, vd för Strategic Vision, i ett pressmeddelande.

FCA US LLC, tidigare känt som Chrysler, plockade hem den högsta poängen på 859, för första gången sen studien började genomföras 1995. Undersökningen, som omfattade 46 000 kunders uppfattningar av sina fordon, placerade också Volkswagen (858) och General Motors (858) på en delad andraplats.

- FCA har sakta men säkert rest sig från att vara ledande i ett segment i 2010 till att vara ledande inom sex segment 2015, säger Christopher Chaney, vice vd för Strategic Vision. Det är svårt att inte imponeras av hur FCAs (Chrysler) personal har lyckats med detta.

De ledande segmenten var: Fiat 500, Fiat 500e, Dodge Challenger, Dodge Charger, Jeep Wrangler Unlimited och Dodge Durango.

Relaterad läsning: Chrysler investerar i 338 miljoner i Tigersharkmotorer